Do zadań Sekretarza należy zapewnienie sprawnego funkcjonowania Urzędu, a w szczególności:
opracowywanie projektów podziału na referaty i stanowiska pracy oraz opracowywanie zakresów czynności na stanowiskach pracy,
nadzór nad organizacją pracy w Urzędzie oraz wykorzystaniem czasu pracy przez pracowników, prowadzenie spraw osobowych i spraw związanych z doskonaleniem kadr,
pełnienie stałego nadzoru nad funkcjonowaniem Urzędu,
koordynowanie działalności referatów i stanowisk w Urzędzie oraz nadzór nad tokiem i terminowością załatwianych spraw,
przedkładanie Wójtowi propozycji dotyczących usprawnienia pracy Urzędu, w tym obsady kadrowej,
zapewnienie stałej obsługi sekretariatu,
nadzór i odpowiedzialność za przygotowywanie projektów uchwał Rady i zarządzeń Wójta oraz za bieżące, właściwe i terminowe przygotowanie materiałów na sesje Rady,
prowadzanie spraw kadrowych pracowników zatrudnionych w Urzędzie oraz pracowników zatrudnionych jako kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
współdziałanie z jednostkami pomocniczymi gminy i ich organami wykonawczymi, udzielanie im pomocy w organizowaniu zebrań mieszkańców i realizacji podjętych na nich uchwał,
współdziałanie międzygminne, współdziałanie z samorządem powiatowymi i wojewódzkim,
przekazywanie informacji, sprawozdań służbom statystyki publicznej oraz udział w badaniach statystycznych,
sprawowanie nadzoru w zakresie realizacji ustawy o ochronie danych osobowych i o dostępie do informacji publicznej,
współdziałanie z urzędem pracy w zakresie ograniczania bezrobocia na obszarze gminy,
wykonywanie funkcji zwierzchnika służbowego wobec pracowników bezpośrednio podległych,
dbanie o należyty wygląd budynku Urzędu i jego otoczenia, podejmowanie czynności związanych z zabezpieczeniem przed kradzieżą, włamaniem itp.
planowanie, koordynowanie i nadzór nad pracami remontowymi w Urzędzie i zakupem środków trwałych,
planowanie kosztów utrzymania Urzędu i nadzorowanie rozliczenia wydatków przewidzianych na ten cel w budżecie Gminy,
gromadzenie i uzupełnianie zbioru aktów normatywnych,
prowadzenie okresowych kontroli podległych pracowników w zakresie rzetelności, terminowości załatwiania spraw zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz przeprowadzanie okresowych ocen pracowników,
organizowanie współpracy z innymi jednostkami samorządów oraz organizacjami i stowarzyszeniami działającymi na terenie Gminy,
podejmowanie czynności i nadzorowanie spraw związanych z wyborami, spisami i referendami,
wykonywanie innych zadań na polecenie lub z upoważnienia Wójta.